Op reis – Huisartsenpraktijk Nassaulaan – Haarlem
Haarlem

Op reis

Reisvaccinaties

U kunt bij de huisarts geen reisvaccinaties halen. Dit kunt u wel bij de GGD, https://www.ggdreisvaccinaties.nl/, of bij een van de andere officiële vaccinatie-locaties.

Medicijnen mee op reis

Neemt u geneesmiddelen mee op reis? Dan is het belangrijk dat u vooraf een aantal zaken goed regelt.

Reisdocument voor medicijnen

Bij uw apotheek kunt u een ‘reisdocument voor medicijnen’ (medicatiepaspoort) laten afdrukken. Hierin staan al uw medicijnen en belangrijke informatie over het gebruik. Met dit reisdocument kunt u op het vliegveld aantonen dat de medicijnen die u meeneemt voor eigen gebruik zijn. Ook kunt u dit reisdocument gebruiken als u in het buitenland nieuwe medicatie nodig heeft of als u een arts bezoekt.

Medische Verklaring

Als u medicijnen gebruikt die onder de Opiumwet vallen, dan heeft u bij de douane een speciale verklaring van uw arts nodig. De verklaring dient door de arts te worden ondertekend en worden goedgekeurd door het CAK (klik hier voor informatie). Op de website van het CAK vindt u een lijst met medicijnen waarvoor u een verklaring nodig heeft. Houdt u er rekening mee dat het aanvragen van een verklaring bij het CAK 4 weken kan duren.

Met deze getekende verklaring van de arts kunt u aantonen dat u deze medicijnen, die onder de Opiumwet vallen, voor eigen gebruik zijn. Dit is belangrijk omdat er strenge straffen kunnen staan in het land van aankomst op het illegaal invoeren van medicijnen die onder de Opiumwet vallen.

Er zijn twee soorten verklaringen:

Schengenverklaring: deze kan worden gebruikt als u op reis gaat naar een Schengenland (de meeste landen op het Europese vasteland).

Engelstalige verklaring: deze kan worden gebruikt voor landen buiten het Schengengebied. Let op: Sommige landen stellen aanvullende eisen. Neem hiervoor contact op met de ambassade van het betreffende land.

Op de website van het CAK staat per land aangegeven welk type verklaring u nodig heeft en of er nog aanvullende eisen worden gesteld.

Meer informatie over medicijnen  op reis kunt u vinden op www.apotheek.nl of in de informatiefolder ‘Medicijnen voor op reis’, beschikbaar in uw apotheek.